Wednesday 21 November 2007

Romania din detalii

In urma cu vreo doua zile, Hurdubaia ma provoca sa spun cum vad eu Romania. Nu i-am raspuns pentru ca nu prea stiam de unde sa apuc subiectul. Pana in seara asta, cand m-a luminat o pana de curent. Serios, in bezna casei, deasupra mea s-a aprins beculetu' ala din desene animate care semnaleaza ideile.
Nu pana de curent in sine mi-a declansat cerebelul, ci ceea ce i-a urmat: 20 de minute in care am sunat non stop la Renel si in care am auzit la fel de non stop roboata care-mi susura molcom: "Va rugam asteptati. Toate liniile sunt momentan ocupate". Cum ar veni, la Renel timp de 20 de minute toti operatorii vorbeau continuu cu clientii care sunau mai ceva ca in Gara de Nord. Frate, o fi toata Romania intr-o uriasa pana de curent!, ma gandeam eu cu oarecare vinovatie ca poate oamenii au treaba si mai incerc si eu sa-i retin.
Ei bine, blocul de vizavi de mine nu era in pana. Nici celelalte de pe strada. Deci erau sanse bune ca Romania sa fi scapat aseara de Armaghedonu' electric. Si atunci ce era? Era doar un detaliu din Romania mea. Romania aia pe care oamenii de la Bruxelles n-o vor vedea niciodata, pentru ca de la Marriott sau din Sala Unirii de la Cotroceni nu se vede.
Romania in care monopolul (Electrica, Distrigaz)= nesimtire,
Romania autobuzelor Mercedes in care vara lesini fie de duhoare fie de canicula, pentru ca aerul conditionat era un "lux" prea mare pentru melteanu' care da 1 leu pe bilet,
Romania copilului care a fost nenorocit pe viata pentru ca animalelor care au uitat juramantul lui Hypocrate nu le-a convenit spaga,
Romania baietilor si fetelor cu creiere expandate care au invatat mii de barbarisme romgleze, dar care nu au nici macar un gand personal pe care sa-l exprime autentic.

Sunt, probabil, zeci de astfel de Romanii. Daca le-ati descoperit si voi, va invit sa le scrieti aici. Chitibusurile astea incep sa-mi dea prea des sentimentul ca povestile "macro" gen UE, NATO, vot uninominal nu au atata valoare pe cat ne place sa credem. Pentru ca, dragilor, o mare parte din Romania e ferecata in detaliile de care v-am vorbit. Si, dupa cum am invatat noi la engleza prin liceu, si diavolul tot acolo e: in detalii.

8 comments:

Anonymous said...

Aseara si la mine s-a luat "corentul" aproape o ora (si stau la cateva sute de km de tine:) si, la fel, totul era atat de ocupat! De nesimtirea celor din spitale... ai scris prea bland si presa chiar trateaza prea bland totul. Eu sunt no-name, dar cand platesc impozitele lu' peste devin brusc "cineva", si asta ma doare, ca la bunastarea nesimtirii lor contribui si eu:( O Romanie reala am vazut cand umblam cu 2 copii dupa mine, unul de 2 luni si altul de gradinita, sa imi ridic banii aia de trusou (mare bazaconie, pentru care umbli sa faci hartii, nebunii... ai sa vezi la momentul respectiv) si cand trebuie sa ii iei dai de functionaresele alea care au mancarea intre dinti ca le-ai deranjat de la masa, cu revista de la Avon pe tabele, si striga la tine ca ai intarziat o zi (tu nu stii ca nimeni nu te suna/anunta)... si faci alta cerere, dupa ce te certi cu ele, te trateaza ca pe un... Cand le spui: "tanti, esti platita din banii mei..." trantesc geamul in nas si fug la toaleta, sa isi refaca rujul... da! Cam asta e un detaliu mic, mi-am permis sa ti-l scriu pentru ca urmaresc zilnic blog-urile/emisiunile celor care spun ceva si simt ca fac lobby si pentru mine! Pe blogul "zbuciumatei" Udrea nu prea am reusit sa citesc ceva, am zis pas!

Oana Dobre-Dimofte said...

Anonymous: Multumesc.

Carina said...

Romania din detalii - are si partile ei bune, nu crezi?
Iti dau totala dreptate in ceea ce ai scris, dar uneori ma frustreaza atitudinea asta gen "la noi totul e rau"... nu e chiar TOTUL asa!

Oana C said...

In Romania mea, curentul se "ia" invariabil la o saptamana-doua, cu amendamentul ca se intampla de obicei pe la 2-3 in noapte, moment in care alarma de la casa(pe care am pus-o DUPA ce m-au pradat hotii...hihi) incepe sa sune tragic si sonor.Cainele se ascunde de zgomot, iar eu sun la Electrica si stau zece minute (de obicei) ascultand-o pe duduia aceea roboata explicand ca sunt mult prea ocupati.Alarma tace intr-un sfarsit,duduia nu.Dupa cateva ore sosesc domnii reparatori, care imi explica : e reteaua veche de vina, asa se intampla in tot centrul vechi...
Tot din Romania mea face pate si defunctul Astral - azi UPC, un fel de Uniune a Prostului de Contribuabil.Acolo, dupa ce iti sucesti degetele pe tastatura telefonului, intre 1, 5, 3 si "for english press 2", ai noroc daca-ti raspunde o voce umana dupa 10-20 minute.
Suntem in Romania cosmarului perpetuu!In rest numai de bine!

Oana Dobre-Dimofte said...

Carina: imi pare rau, nu-s o pesimista de felul meu, dar uneori detaliile conteaza mai mult decat the big picture. Eu fac parte dintre cei care urasc expresia "merge si asa", mai ales cand e folosita in relatie cu sistemul. :)

Zuzu said...

Ah, ce amintiri..usturatoare...
Datorita penelor repetate de curent de asta vara, mi-am nenorocit calculatorul, prea debusolat de "e curent, ups!, nu mai e, ups, a venit si s-a luat iar"...
Ca sa nu monopolizam discutia pe tema curentului, pe mine ma mai arde un detaliu din Romanica unde traiesc... APA. Pana de apa,ca sa mentinem expresia...
Cum e posibil (dar vad ca e, ce ma zbat aiurea?!) sa se ia apa rece pe nepusa masa?? Mereu ajung sa multumesc cuiva acolo sus ca nu eram in cada cu clabucul in cap in momentele alea... Mai demult se lua apa calda... Dupa ce am pus centrala credeam ca vom scapa de detaliul asta, dar nu, se pare ca mereu ceva trebuie sa mearga prost.
Rarisim se pun afise ca maine se va lua apa, iar in modul pur romanesc, vinerea trecuta cand s-a pus afisul, nu s-a mai luat apa si nu stiai ce naiba sa faci...o sa o ia maine sau seara sau cum?!
Inca am traume de vara trecuta cand o saptamana intreaga 90% din Brasov nu a avut apa potabila pe cea mai infecta canicula si cu un anunt de juma de zi in prealabil(sa te speli pe...cap cu el)! A patit cineva ceva? A contat cumva ca erau 40 de grade si nu era apa de 5 zile(dar in Piata Sfatului, culmea ironiei, fantana stropea de zor, parca in ciuda-ti)? nu, normal ca nu a contat...
Nimeni nu are vreodata explicatii altfel decat cretinoide...
Si mai isterizant mi se pare, tot ca un detaliu "nesemnificativ" de "lasa, ma, ca merge si asa", e ca de multe ori vecinii opresc apa pentru te miri ce lucrari si guess what? nu anunta... Si atunci ce faci? mai zici un multumesc ca nu erai cu samponul in cap in momentul nefericit si eventual ii zici vreo vorba vecinului...daca ai...curaj! caci am experimentat de "n" ori si resemnarea colectiva.. Nu stiu ce e cu resemnarea asta, ne curge prin vene sau cum?!?!
Ar mai fi enorm de multe "detalii" din astea care in ochii mei conteaza de mii de ori mai mult decat privirea per ansamblu...
A zis cineva o vorba odata si bine a zis-o chiar daca nu suna chiar onorant... "Frumoasa Romania asta, pacat ca e locuita de romani"...

Sinesti Luca said...

Exemplul meu... nu luat apa sau curent, luat "serviciu'".

Intr-o... zi, am plecat din Bucuresti spre orasul natal unde, student in anul 2, inca aveam medicul de familie. Am ajuns in mijlocul perioadei de program normal al femeii, dupa ce incercasem sa sun preventiv si nu mi se raspunsese... e, e prea devreme, probabil nu-s acolo si vin cand incepe programu'... ok.
Aveam, bineineles si slava domnului, nevoie doar de "un petit papier" - altminteri evident as fi crapat acolo, daca aveam nenorocul de a fi grav bolnav - ori, tanti "medicine man" era hai-hui. Nu tu biletel in poarta, ca e in concediu... medical, spre exemplu, nici un ma intorc in zeshi minuti, nimic.

Ori, tare suparat si gandindu-ma ca femeea bea cafea in cabinet in timp ce eu stau ca tutu' pe-afara, sar gardul, merg pana in... fundu' curtii si procedez la a-i bate metodic in geam. Dar nu... chiar nu era nimeni acolo... nici macar un nesimtit.

M-am intors acasa la Bucuresti dupa 6 ore din care 20 de minute le-am petrecut injurand... ca romanu' (tare, sa m-auda vecinii femeii, era greu sa ma abtin).

Anonymous said...

Modificand detaliile, schimbi intregul. Invers e foarte greu. De aceea UE ne-a impus conditii de indeplinit, inainte de aderare. Le-a scapat insa un detaliu: urmarirea aplicarii.
Dar poate ca un alt detaliu este votul uninominal. Un detaliu care ne-ar putea scapa de multe dintre problemele actuale. Sigur, ne va crea altele. Dar daca nu suntem optimisti...
Am vorbit de vot, pentru ca primiesei o leapsa de la Sorina.